שלשולים חידקיים + חיידק הקולי הצואתי

שלשולים חידקיים + חיידק הקולי הצואתיסביר להניח שגם אתם, כמו כמעט כל אחד מאיתנו, סובל משלשולים מדי פעם. לכל שלשול שכזה עלולים להיות גורמים שונים, כאשר ברוב המקרים האשם הוא חיידקים התוקפים את הגוף שלנו – למשל בעקבות החשיפה שלנו למזונות הנגועים בהם.

למרות שבדרך כלל שלשולים שהמקור שלהם הוא חיידקי יחלפו מעצמם תוך פרק זמן של מספר ימים, עדיין חשוב להכיר היטב את מימדי הבעיה ודרכי ההתמודדות איתה.

חיידקים.. חיידקים בכל מקום

זיהום הוא אחת הסיבות הנפוצות לשלשולים, כאשר רוב הזיהומים נובעים כאמור מחיידקים או מוירוסים. בדרך כלל יהיו שלשולים שנוצרים בנסיבות האלה אקוטיים (חריפים), כך שהם יופיעו מספר שעות או ימים לאחר החשיפה לחיידקים, יימשכו מספר ימים ולאחר מכן יעברו. בדרך כלל לא נהוג לטפל בשלשולים מהסוג הזה, אלא אם דרגת החומרה שלהן גבוהה או הם נמשכים פרק זמן ארוך מהמקובל (ההמלצה כיום היא לבקר אצל הרופא אם השלשולים נמשכים יותר משבוע).

למרבה הצער יש שורה ארוכה חיידקים שעשויים להיכנס כאן לתוך התמונה. חיידקי הקולי הצואתיים נקראים כך מכיוון שהם מופרשים בכמות גדולה במיוחד עם הצואה של בעלי החיים ה"פונדקאים". ברוב המקרים החיידקים האלה לא יהיו מזיקים לאדם הנחשף להם כשלעצמם, אם כי ייתכן מצב בו ההימצאות שלהם במזון או במי השתייה שאנחנו צורכים תבציע על מידה חריגה של זיהום צואתי בהם – זיהום שהוא כמובן מסוכן.

חיידק נפוץ נוסף – או למעשה אוכלוסייה של אלפי חיידקים – הוא סלמונלה. זהו חיידק שבשנים האחרונות מצא את מקומו כמה וכמה פעמים במזונות שאנחנו צורכים. חיידקים אחרים שרצוי להכניס לרשימת ה"חשודים המיידיים" בשלשולים הם קמפילובקאר, שיגלה ואחרים.

שימו לב שחלק מהחיידקים האלה כוללים השפעות שליליות אחרות על הגוף מלבד השלשולים: כאבי בטן, חום, הקאות, כאבי ראש ועוד. חשוב להיות ערים לתסמינים האלה מכיוון שבדרך זו אפשר ללמוד דרכם על החיידקים הספציפיים שנחשפו להם וגם על מידת החשיפה.

אז איך מונעים?

במקרה של שלשולים שהמקור שלהם הוא חיידקי, הדרך הטובה ביותר למנוע את השלשול היא כמובן להימנע ככל שאפשר מחשיפה לחיידקים. ניתן לעשות את זה באמצעות הקפדה על המזון שאנחנו מכניסים לגוף, שצריך להירכש רק במקומות היגיינים. זו הסיבה לכך שרבים מהמטיילים במדינות מתפתחות או במדינות עולם שלישי סובלים בשלב זה או אחר משלשולים, המכונים "שלשולי מטיילים". במקומות אלה חשוב להיות ערים למה שמכניסים לגוף עוד יותר, תוך הימנעות לדוגמא ממאכלי הרחוב למיניהם.

במקרה של מזון לצריכה ביתית, את המזון חשוב לשמור בקירור עד למועד השימוש. דגש נוסף שיכול להקטין עד למינימום האפשרי את הסבירות שנסבול משלשולים הוא ההיגיינה האישית שלנו, כשבמצב הזה ברור מדוע חייבים לשטוף ידיים לפני שאוכלים ואחרי כל ביקור בשירותים.

כך מטפלים בבעיה

הטיפול בשלשולים שהמקור שלהם חיידקי מבוסס בדרך כלל על הקלת התסמינים של השלשולים הנגרמים מהם, תוך הנחה שהזיהום ייפסק תוך פרק זמן קצר יחסית. התזונה משמעותית מאד בפרק הזמן שלאחר החשיפה לחיידק. הדבר הראשון שחשוב לעשות הוא לשתות כמה שיותר מים, שיקטינו את הסיכויים להתייבשות (אחת הסכנות העיקריות של שלשולים באשר הם). התזונה חייבת להיות מוקפדת וגם הדרגתית. תחילה נהוג לצרוך מאכלים נוזליים ולאחר מכן לעבור למאכלים מוצקים שנחשבים לבריאים מבחינתה של מערכת העיכול.

במקרה של שלשולים חריפים, או כאלה הנמשכים פרק זמן ארוך מהמצופה, כן עשוי להינתן טיפול תרופתי. בדרך כלל הוא יהיה מבוסס על תרופות מרשם, הניתנות לפרק זמן קצר של ימים ספורים.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע ותוכן איכותי בכל הנוגע לשלשול.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן